Przejdź do treści

Klawisze Dostępności

  • Wersja kontrastowa: Alt + 1
  • Przejdź do treści strony: Alt + 2
  • Mapa Witryny: Alt + 3
  • Wyszukiwarka: Alt + W

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H

Twoja sugestia

Masz pomysł jak usprawnić naszą witrynę lub chcesz zgłosić problem? Skorzystaj z poniższego formularza!
Powiatowy Urząd Pracy w Żorach

Powiatowy Urząd Pracy
w Żorach

ul. Osińska 48,
44-240 Żory

tel. 32 434 20 14 , fax. 32 434 27 90
e-mail:

zobacz dojazd
Miasto Żory - herb
Strona główna » Dla bezrobotnych » Finansowe formy wsparcia dla bezrobotnych i poszukujących pracy » Jednorazowe środki na podjęcie dzialalności gospodarczej

Kalendarium

przejdź do kolejnego miesiąca przejdź do kolejnego miesiąca
PnWtŚrCzPtSbN
1234
56
7
891011
12131415161718
19202122232425
262728
29
30
Kalendarium

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać aktualne oferty pracy, dodaj swój adres e-mail

6EbxpkmmLJR_-GThYer3CzlkomceyXNOl6EbAUZAmuvn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

UxB95FeGD_VdqidHDwSxd7lHM6Zk9bI4gl0YQrFRYmLn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

p53Wxqhf2RqfYqarMNWLYt0QWt-L_EwWNVpFlCGh_pvn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

_gkjNvPKvVv_BY_Bt7jK9kc8NIRu6aM1o4S1A7fx3abn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

Jednorazowe środki na podjęcie dzialalności gospodarczej

Kryteria i zasady przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej zwanych "dofinansowaniem"

 

DOTACJE PRZYZNAWANE SĄ TYLKO OSOBOM BEZROBOTNYM DLA KTÓRYCH USTALONO II PROFIL POMOCY (DLA OSÓB Z USTALONYM I PROFILEM POMOCY TYLKO W UZASADNIONYCH PRZYPADKACH) oraz ABSOLWENTOM KLUBÓW I CENTRÓW INTEGRACJI SPOŁECZNEJ oraz POSZUKUJĄCYM PRACY OPIEKUNOM OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH)

I. WNIOSEK O PRZYZNANIE ŚRODKÓW MOŻE BYĆ UWZGLĘDNIONY PO SPEŁNIENIU PRZEZ WNIOSKODAWCĘ NASTĘPUJĄCYCH WARUNKÓW:

  • W okresie  poprzedzającym  złożenie wniosku (okres badawczy-12 m-cy) nie odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego  dorosłych, prac interwencyjnych lub robót publicznych,
  • Nie otrzymał dotychczas z Funduszu Pracy lub innych środków publicznych bezzwrotnych środków na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej,
  • Nie prowadził działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności,
  • Nie posiadał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
  • Nie był w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku skazany za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dn. 06.06.1997r-Kodeks Karny,
  • Spółdzielnia socjalna, do której ma zamiar przystąpić nie zalega z opłacaniem składek   i innych danin publicznoprawnych oraz nie ma przeterminowanych zobowiązań,
  • Spełnia warunki o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis  (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r.) albo w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24.07.2007r. w spawie stosowania art 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołóstwa i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE L 193 z 25.07.2007, str6) w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa,
  • Wniosek jest kompletny i prawidłowo sporządzony.


II. ABY UZYSKAĆ DOTACJE NALEŻY ZŁOŻYĆ WNIOSEK WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI:

Ubiegający się o uzyskanie środków na podjęcie działalności gospodarczej, składa w Powiatowym Urzędzie Pracy w Żorach wniosek zawierający i określający /wniosek dostępny poniżej:

  • kwotę wnioskowanych środków,
  • rodzaj działalności gospodarczej, którą bezrobotny zamierza podjąć,
  • kalkulację kosztów (oraz źródła ich finansowania) związanych z podjęciem działalności jakie zostaną poniesione ze środków otrzymanych,
  • szczegółową specyfikację wydatków przeznaczonych w szczególności na zakup środków trwałych, materiałów, towarów, pozyskanie lokalu, opłatę wpisowego lub wkładu do spółdzielni socjalnej oraz harmonogram wydatków  w ramach wnioskowanych środków,
  • formę zabezpieczenia zwrotu środków, w przypadku niedotrzymania warunków umowy,
  • przewidywane efekty ekonomiczne prowadzenia działalności gospodarczej;
  • oświadczenie o uzyskanej pomocy publicznej;
  •  oświadczenia o :

- niekorzystaniu z bezzwrotnych środków Funduszu Pracy lub innych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej;
-spełnianiu warunków określonych w Rozporządzeniu  MRPiPS z dn. 14.07.2017 r .w sprawie  dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej  (Dz.U. 2017 poz. 1380);
-
nieprowadzeniu działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
-wykorzystaniu przyznanych środków zgodnie z przeznaczeniem;
-niepodejmowaniu zatrudnienia w okresie 12 miesięcy po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej;
-niekaralności w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z 06.06.1997r-Kodeks karny;
-niezłożeniu wniosku o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej lub wniosku o przystąpieniu do spółdzielni socjalnej do innego Starosty;

  • w przypadku zamiaru przystąpienia do istniejącej spółdzielni socjalnej Bezrobotny do wniosku dołącza pisemną informację:

- o przyjęciu bezrobotnego do spółdzielni socjalnej jako członka, po wniesieniu opłaty w wysokości określonej w zobowiązaniu oraz spełnieniu innych warunków określonych w tym zobowiązaniu;
- niezaleganiu przez spółdzielnię socjalną w dniu wydania informacji z opłacaniem składek i innych danin publicznych i nie posiadaniu przeterminowanych zobowiązań cywilnoprawnych;
-nieznajdowaniu się w stanie likwidacji.

W przypadku prowadzenie wcześniej działalności gospodarczej do wniosku należy dołączyć zaświadczenie z ZUS o braku zaległości z tytułu prowadzenia ww. działalności.


III. WYDATKI WSKAZANE WE WNIOSKU MUSZĄ BYĆ UZASADNIONE:

Na następujące rodzaje wydatków nie będą przyznawane środki:

  • zakup udziału lub akcji w spółkach oraz obligacji i innych instrumentów finansowych 
  • opłaty administracyjne, skarbowe i eksploatacyjne (media, płace, opłaty ZUS-u, kaucje, podatki, koncesje), -za wyjątkiem pierwszego czynszu do wys. 2000 zł
  • zakup nieruchomości,
  • zakup środka transportu,
  • zakup ziemi
  • zakup środków i usług na podjęcie działalności od współmałżonka, osób krewnych w linii prostej, rodzeństwa ani powinowatych w linii prostej, 
  • remonty obiektów funkcjonujących jako obiekty mieszkalne
  • zakup wyposażenia w ramach umowy leasingu.

Jest dopuszczalne przeznaczenie max 50% uzyskanych środków na towar

Środki przyznawane Bezrobotnemu stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów  rozporządzenia komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013) lub rozporządzenia komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013) lub  rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L 190, z 28.06.2014).

IV. WNIOSEK PODLEGA OCENIE:

Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględniane są następujące kryteria:

  • Stopień przygotowania planowanego przedsięwzięcia:
    • jakość merytoryczna przedstawionego wniosku,
    • działania podjęte na rzecz uruchomienia działalności,
    • udział środków własnych (co najmniej 25%)
  • Przeznaczenie środków na wydatki związane bezpośrednio i jednoznacznie z rodzajem zamierzonej działalności.
  • Predyspozycje osobowe Bezrobotnego, jego wiarygodność, spójność wypowiedzi.
  • Posiadane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe  dotyczące planowanej działalności.
  • Zgodność formalna i merytoryczna wniosku z wymogami określonymi w obowiązujących przepisach.

V. UMOWA W SPRAWIE PRZYZNANIA BEZROBOTNEMU ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI:

Przyznawanie środków następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie.

Zgodnie z art. 36 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w przypadku osób pozostających w związku małżeńskim wymagana jest pisemna zgoda współmałżonka wnioskodawcy na zawarcie umowy.

W przypadku niedotrzymania warunków umowy, należy zwrócić w ciągu 30 dni całość środków wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia ich uzyskania.

Udzielenie środków, bądź refundacji następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej pomiędzy wnioskodawcą,  a  Prezydentem Miasta Żory, którego reprezentantem jest Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy.

Zawarcie umowy o przyznanie jednorazowo środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej następuje po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i złożeniu zabezpieczenia zwrotu środków w formie np. poręczenia tj. złożenie zabezpieczenia zwrotu jednorazowych środków, w przypadku naruszenia warunków umowy, w formie poręczenia (jeden poręczyciel) uwzględniając średnią dochodu netto poręczyciela z poprzednich trzech miesięcy, którego wysokość będzie stanowić minimum 10% kwoty udzielonej dotacji, nie mniej niż obowiązujące minimalne wynagrodzenie.

Poręczycielami nie mogą być:

  • osoby pracujące na czas określony,
  • pracownicy zakładu będącego w likwidacji,
  • współmałżonek,
  • emeryci i renciści, którzy mają skończone 70 lat.

Koszty ustanowienia zabezpieczenia ponosi Bezrobotny.

Zgodnie z art. 36 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w przypadku osób pozostających w związku małżeńskim wymagana jest pisemna zgoda współmałżonka poręczyciela na poręczenie cywilne.

Umowa o udzielenie jednorazowych środków dla bezrobotnego określa jednoznacznie:

  • datę zawarcia umowy,
  • strony umowy,
  • kwotę środków,
  • cel na jaki zostaną przyznane,
  • zobowiązania stron,
  • zakres i formy kontroli nad sposobem wykorzystania środków,
  • konsekwencje finansowe w przypadku niedotrzymania warunków umowy,
  • formę zabezpieczenia zwrotu środków w przypadku niedotrzymania warunków umowy,
  • warunki wypowiedzenia umowy w przypadku niedochowania jej warunków.

Obowiązki wnioskodawcy określone w umowie:

  • prowadzenie działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy,
  • rozpoczęcie działalności w terminie określonym w umowie,
  • rozdysponowanie środków zgodnie ze szczegółową specyfikacją i harmonogramem,
  • wydatkowania w okresie od dnia zawarcia umowy do 30 dnia od dnia podjęcia działalności gospodarczej, zgodnie z przeznaczeniem,
  • udokumentowania i rozliczenia wydatkowania otrzymanych środków w terminie dwóch miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej,
  • przedkładania co pół roku zaświadczenia z  ZUS o zgłoszeniu do obowiązkowych ubezpieczeń,
  • zgłaszanie o wszelkich zmianach dotyczących działalności,
  • zwrot środków wraz z ustawowymi odsetkami w ciągu 30 dni od otrzymania stosownego wezwania, w przypadku naruszenia warunków umowy

 

PROCEDURA UDZIELANIA ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

I.ZŁOŻENIE WNIOSKU

II.ROZPATRZENIE WNIOSKU PRZEZ KOMISJĘ OCENIAJĄCĄ ( do 30 dni od złożenia wniosku)

III.POZYTYWNE/NEGATYWNE ROZPATRZENIE WNIOSKU

IV.W PRZYPADKU POZYTYWNEGO ROZPATRZENIA WNIOSKU:

  1. UMOWA O PRZYZNANIE ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
  2. PRZELANIE ŚRODKÓW NA OSOBISTE KONTO BANKOWE
  3. ZAKUP SPRZĘTU - ZGODNIE Z UMOWĄ I OTWARCIE DZIAŁALNOŚCI-ZGŁOSZENIE W URZĘDZIE SKARBOWYM
  4. PO 12 MIESIĄCACH UMOWA WYGASA

Wniosek o dofinansowanie może być przez starostę uwzględniony w przypadku, gdy absolwent CIS ,absolwent KIS oraz poszukujący pracy opiekun osoby niepełnosprawnej spełniają warunki, o których mowa w pkt. I , II i III

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE

Pok. 23 – I piętro tel. +48 32 4342 790 wew. 267

 

Podstawa prawna:
- Art. 46 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1065.),
- Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017r. poz. 1380 )
- Rozporządzenie komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013)
- Rozporządzenie komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013)
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L 190, z 28.06.2014).
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U nr 59,poz.404 z 2007r. oraz z 2008r. nr 93,poz.585 oraz z 2010r. Nr 18,poz.99)

W razie pytań prosimy o kontakt:

Imię i nazwisko Stanowisko Telefon Adres e-mail
 Monika Wołoszczak  specjalista ds. programów  32 4342790 w.267  
  Nazwa pliku Data publikacji Rozmiar Pobierz
Kategoria: Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej [ 3 ]
ikona DOC Wniosek o przyznanie dotacji na działalność gospodarczą.doc 04-12-18 09:26 168KB pobierz
ikona DOC Regulamin przyznawania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz refundacji doposażeń stanowiska pracy 02-05-17 10:24 162.5KB pobierz
ikona XLS Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis 25-10-16 10:58 135KB pobierz
Utworzono: 2012-08-02 10:15 | Redagował: Małgorzata Celebańska 2018-12-14 11:04
Drukuj Zapisz jako pdf Odwiedziny: 6846
  • ZvoNGFD48IphPtjNb3LeSphsSRNBllhO9P1exlExXusBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • 7QZowouGVbmRSzRXNEQkJr9rtlILKVTgGiQkndTK4RABC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • M3Yctl8jsd5u5FwVoZlw71YZ647AZaoMgBxHC9Ksw_QBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • UGfXg2t-caUTshTLkeh5YPWUP4ehmc1VVNsgUOQbg1kBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • -XhzN1mpDBcwht19H0NI2_TY8-PnNIwQFyG4uMsSBycBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • TKJUqLgb9RaUSWoq6q6pRldpJc9yhIPSMlJLsboPPsMBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • T5UTiuMSMAMzoHtWbg0tnN-iOUEEk87-62tNdEAxzDMBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • lsef-HjN2kRqqtnU2840_858IbwJTSyfngI78aDlUDQBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • Tkp1SjXZsmNDChGmQ5gynqulF7rmx3zz-PLuhpNgvtMBC2ptzncDIwJ5jt41HgTe7p-hzcytMCnN0csC6QigLg

  • LyhQ05juh_Gnq9Io77cLp0Vu19MYxPv_HF8qlAkPVzvn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • IEI-tHaI8FbhgOqLA5yi9i-tBGzCIUzKILy68-eAx0Dn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • SXPKJXL0wCnWzBiKBL8I_28E4g7uNKE_k0dF7BiauZLn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • LtLZrQhL1eevQZP9nD4KBs4w7o4vfuri9l9A0e0Csajn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • PDwp2u6_S5Sj1bWiE2X1fWf6Vpcl34tDqBavFgDKHgrn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • g31OAGGr335OrKmSCNIVgNm0Gizjw_VPuKY1PAK8lxHn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • 32V4yxipk4TVz3Dy4_pJ_EoZRA6WAcDT1j-GWna6lMbn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • WQpcXC7Gl_zFuD6trJ0hnINgIZOZ2sgYEMJgxTtF8Afn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • JfDSeOmLYARmipGIDWgm2d_MD6k2n-pzhRVs8GyqStfn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • 3ANKFIrKtgj3QDYGgj53FxhMdRelRAGYzRir_goy3gPn7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

  • 8zWb6hFBFgHej3tK-tIfMxeHpIJwpT613r9MxM2SII3n7-pXCtZRv0LQzaGFiWQ4GwQfP7MDds_z8bu6kyYwwg

Projektowanie stron: IntraCOM.pl