Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa
Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa polega na udzielaniu:
bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, w szczególności na:
- udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia,
- udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badaniu zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
- inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
pracodawcom pomocy:
- w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
- we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.
Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa są realizowane zgodnie z zasadami:
- dostępności usług poradnictwa zawodowego dla bezrobotnych i poszukujących pracy oraz dla pracodawców;
- dobrowolności;
- równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową;
- swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
- bezpłatności;
- poufności i ochrony danych.
Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa są świadczone w formie grupowej lub w formie porady indywidualnej. Udzielanie pracodawcom pomocy jest realizowane na wniosek pracodawcy w formie porady indywidualnej.
Poradnictwo zawodowe świadczone jest w formie porad indywidualnych i grupowych.
- Porada indywidualna polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania jej problemu zawodowego. Porada indywidualna jest prowadzona w formie rozmowy doradczej, w ramach, której doradca zawodowy określa wspólnie z osobą korzystającą z porady jej problem zawodowy i sposoby jego rozwiązania. W sytuacji gdy osoba po raz pierwszy korzysta w danym powiatowym urzędzie pracy z porady zawodowej, pierwsza rozmowa doradcza jest rozmową wstępną.
- Porada grupowa polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z grupą osób, które zgłaszają potrzebę pomocy w celu rozwiązania swoich problemów zawodowych. Porada grupowa jest prowadzona w formie warsztatów dla grupy, która nie może liczyć więcej niż 16 osób. Ponadto porada grupowa musi być poprzedzona poradą indywidualną.
Problem zawodowy, o którym mowa zarówno w poradzie indywidualnej jak i grupowej, dotyczyć może wyboru lub zmiany zawodu, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych, wyboru kierunku kształcenia lub szkolenia, planowania rozwoju zawodowego, wyboru miejsca pracy lub wyboru formy pomocy określonej w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. dz. U z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).
Potrzebę pomocy oferowanej w ramach poradnictwa zawodowego można zgłosić w formie ustnej lub przez złożenie wniosku. Wniosek dostępny jest w siedzibie urzędu lub na stronie internetowej urzędu (www.pup.zory.pl; zakładka: Pliki do pobrania).
W czym może pomóc doradca zawodowy?
- udziela fachowych informacji o zawodach, na które zgłaszają zapotrzebowanie pracodawcy, a także porad na temat sposobów zachowania się na rynku pracy;
- służy poradą w zakresie określenia możliwości rozwiązania sytuacji bezrobotnego;
- niesie wsparcie wszystkim tym, którzy w nowej rzeczywistości nie potrafią się odnaleźć na zmienionym rynku pracy;
- pomaga w podjęciu decyzji dotyczącej przekwalifikowania, przyuczenia do zawodu. Informuje o możliwościach kształcenia, szkolenia, podnoszenia już posiadanych kwalifikacji zawodowych.
Skontaktuj się z Doradcą Zawodowym, gdy…
oczekujesz pomocy w:
- podjęciu decyzji o wyborze zawodu;
- podjęciu decyzji o zmianie zawodu;
- określeniu zainteresowań i predyspozycji zawodowych;
- przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej.
Poszukujesz informacji na temat:
- zadań i czynności wykonywanych w danym zawodzie;
- instytucji kształcących w danym zawodzie;
- możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- szans zatrudnienia w poszczególnych zawodach na lokalnym rynku pracy.
Chcesz się dowiedzieć:
- jak skutecznie szukać pracy;
- jak sporządzać dokumenty niezbędne przy poszukiwaniu pracy (życiorys zawodowy – CV, list motywacyjny, własna oferta);
- jakie wymagania stawiają pracodawcy kandydatom do pracy.
U doradcy zawodowego dostępne są zbiory informacji zawodowych:
- przewodnik po zawodach i specjalnościach;
- teczki informacji o zawodach, zawierające opisy czynności, zadań, wymagań, dróg kształcenia i podnoszenia kwalifikacji;
- klasyfikacja zawodów i specjalności MPiPS;
- informator o szkołach, instytucjach szkoleniowych oraz stowarzyszeniach zawodowych;
- informacje o lokalnym rynku pracy;
- informacje o zakresie i formach działania instytucji publicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych;
- wzory życiorysów zawodowych i listów motywacyjnych;
- informacje o metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym przez sieć EURES;
- informacje o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania i wzorach dokumentów;
- informacje o instytucjach i organizacjach, które mogą wspierać indywidualne działania związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych, poszukiwaniem pracy lub podejmowaniem działalności gospodarczej;
- filmy o zawodach oraz filmy instruktażowe dotyczące np.: rozmowy kwalifikacyjnej, autoprezentacji, asertywności, marketingu;
- program komputerowy, który umożliwia dostęp do informacji zawodowych oraz pomaga przy określeniu preferencji zawodowych oraz inne programy komputerowe przydatne w procesie rozwijania umiejętności podejmowania decyzji dotyczących planowania własnej kariery zawodowej;
- publikacje fachowe z zakresu poradnictwa zawodowego;
- zestawy testów standardowych i innych umożliwiających określenie predyspozycji zawodowych.
INFORMACJA ZAWODOWA
Informacja zawodowa jest to zbiór danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjnych, zawodowych oraz wejścia na rynek pracy – decyzji związanych z zatrudnieniem.
Informację zawodową można podzielić na trzy grupy:
- informację dotyczącą edukacji; informacja zawiera dane o szkołach, warunkach kształcenia, przedmiotach nauczania, możliwościach dalszego kształcenia;
- informacje dotyczące zawodu; informacja zwiera dane o zadaniach i wykonywanych czynnościach, narzędziach i środkach pracy, wymaganiach psychofizycznych stawianych kandydatom do zawodu;
- informacje o rynku pracy; informacja zawiera dane o zatrudnieniu i bezrobociu oraz możliwościach przekwalifikowania się (szkolenia i inne formy kształcenia ustawicznego)
Informacja zawodowa jest prowadzona w formie indywidualnej oraz grupowej.
- INFORMACJA INDYWIDUALNA: to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu udzielenia jej informacji zawodowej. Doradca zawodowy po przyjęciu informacji o potrzebie udzielenia informacji indywidualnej, ustala , czy osoba zgłaszająca potrzebę pomocy korzystała z zasobów informacji dostępnych w powiatowym urzędzie pracy, oraz informuje o aktualnym zakresie i formach, w jakich można korzystać z tych zasobów. Następnie udziela informacji zawodowej stosownie do oczekiwań osoby zgłaszającej potrzebę lub umożliwia jej samodzielne korzystanie z zasobów informacji zawodowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Żorach W razie potrzeby doradca zawodowy przekazuje osobie materiały informacyjne.
- INFORMACJA GRUPOWA: jest to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z grupą osób zgłaszających potrzebę pomocy w ramach spotkania informacyjnego, które ma na celu przedstawienie informacji zawodowej.
W ramach informacji zawodowej doradcy zawodowi udostępniają m. in.:
- teczki informacji o zawodach, zawierające opis czynności, zadania, wymagania, dróg kształcenia i podnoszenia kwalifikacji
- komputerowe bazy danych ( „Doradca 2000”)
- Klasyfikacja Zawodów i Specjalności
- informator o szkołach, instytucjach szkoleniowych oraz stowarzyszeniach zawodowych
- Standardy Kwalifikacji Zawodowych
- wzory życiorysów i listów motywacyjnych
- filmy o zawodach
- filmy instruktażowe dotyczące np. rozmowy kwalifikacyjnej
- opis zawodów deficytowych i nadwyżkowych
- informacje o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania, wzorach dokumentów
- informacje o lokalnym rynku pracy
- informacje o zakresie i formach działania instytucji publicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych
- informacje o metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granica, w tym przez siec EURES
- informacje o instytucjach i organizacjach, które mogą wspierać indywidualne działania związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych, poszukiwaniem pracy lub podejmowaniem działalności gospodarczej.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE
Parter: pokój nr 2, 6 lub 8.
Więcej informacji znajdą Państwo na:
Poniżej znajdą Państwo wykaz porad grupowych prowadzonych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Żorach w danym roku.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach proszone są o kontakt z doradcą zawodowym lub doradcą klienta.
W razie pytań prosimy o kontakt:
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Telefon |
Adres e-mail |
Edyta Grześkiewicz |
doradca zawodowy |
32 4342790 w.252 |
|
Utworzono: 2012-08-02 10:01 | Redagował: Małgorzata Celebańska 2019-11-26 07:52
Drukuj
Zapisz jako pdf
Odwiedziny: 5790